Recent Posts

30 oktober 2009

Mijn ogen over IE geopend

IE in de prullenbakJa, ik ben PRO Firefox en ANTI Internet Explorer en gelukkig ben ik niet alleen, vandaar dat ik dit artikel plaats van Gerard Sombroek van PCM.

Vroeger snapte ik al die heisa en haat jegens Internet Explorer niet, met uitzondering van versie 7 dan, want die was baggertraag. Vele mensen op fora riepen, en roepen nog steeds hoe slecht IE wel niet is en hoeveel beter de andere browsers - meestal Firefox - wel niet zijn. Ik heb dit altijd weggeschoven onder het kopje ‘fundamentalistisch open source gewauwel’. Maar nu zijn dan - eindelijk - mijn ogen geopend. Sinds ik zelf een website heb gebouwd en actief onderhoud zie ik de nadelen van Internet Explorer.

Het begon in augustus toen ik mijn zuur verdiende vakantie dagen ging gebruiken voor het opzetten van mijn eigen website: een gameswebsite speciaal gericht op volwassen gamers. Na flink wat weken brainstormen over de vorm hiervan kon ik eindelijk aan de slag. Omdat het een website is waarin dagelijks de content aanvul heb ik gekozen voor een CMS systeem. Na zelf veel gewerkt te hebben met Wordpress heb ik besloten hiervoor te kiezen. Dit CMS heeft een duidelijk dashboard, vele Themes en het is aanpasbaar met een ontelbare hoeveelheid plug-ins en Widgets.

Het bouwen van deze site was een erg leuk project en mijn vakantie was razendsnel om. Dagen heb ik logo’s zitten ontwerpen met Photoshop, zitten spelen met kleuren, het door mij gekozen thema aan zitten passen met vervangende afbeeldingen, en ik ben meerdere keren op safari geweest in de diverse codes om de site helemaal naar mijn wensen en eisen aan te passen. Het was op dit moment dat ik geconfronteerd werd met Internet Explorer’s grootste onhebbelijkheid: het totaal lak hebben aan standaarden. Op alle grote browsers ziet mijn site er uit zoals ik heb bedoeld heb, maar Internet Explorer (8) vindt het nodig om andere maten aan te houden waardoor de banner ingekort wordt, en mijn knoppen opeens een vaag onderrandje hebben. Nu ben ik eigenlijk de enige die dat ziet, omdat ik weet hoe mijn site er uit hoort te zien, maar het is wel bijzonder storend.

Met andere woorden: ik behoor nu ook tot de elite van Internet Explorer haters en zweer heilig bij mijn nieuwe favoriete browser: Firefox. Voor hen die nieuwsgierig zijn naar het resultaat van mijn harde ploeteren: www.negs.nl

Gerard Sombroek - Redacteur

0 reactie(s):